RADOSNA KINEZJOLOGIA - RADOSNA NAUKA! :)

KREATYWNA I PRZYJEMNA NAUKA NIE JEST MITEM

 

W latach 70. XX wieku Paul Dennison, szukając drogi wyjścia z własnej dysleksji i badając wpływ ruchu na uczenie się, stworzył program gimnastyki mózgu i przez wiele lat z powodzeniem pomagał dzieciom i dorosłym w Centrum Uczenia się w Kalifornii. Na ogromny sukces jego metody wpłynęła niewątpliwie wyjątkowa łatwość, atrakcyjność i użyteczność. Od powstania w 1987r. Fundacji Kinezjologii Edukacyjnej pojawiło się na świecie wiele projektów badawczych stosowania gimnastyki mózgu.

          Kinezjologia Edukacyjna opiera się o badania kliniczne prowadzone przez Paula Dennisona, jego żonę Gail i ich współpracowników. Gimnastyka mózgu to zestaw prostych ćwiczeń, które doprowadzają do zrównoważenia prawej i lewej strony mózgu i ciała, zmniejszają wpływ stresu na życie człowieka, wspomagają rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Integracja obu półkul mózgowych powoduje, że pracuje on jako całość, a tym samym bardziej efektywnie. Dzięki temu aktywizujemy naturalne mechanizmy uczenia się, usprawniamy funkcje intelektualne, poprawiamy też swoje społeczne funkcjonowanie.

  Ćwiczenia gimnastyki mózgu zostały podzielone na cztery grupy:

1.Ćwiczenia umożliwiające przekraczanie linii środkowej: ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, rysowanie oburącz, ósemki alfabetyczne, słoń, krążenie szyją, kołyska, oddychanie przeponowe, rowerek, akumulator.

Zdolność do przekraczania środkowej linii jest podstawą do obuocznego widzenia, słuchania jednocześnie obydwoma uszami, a także ruchu całego ciała. Inne efekty ćwiczeń z tej grupy: stymulacja systemu równowagi, relaksacja ramion i oczu, rozwój twórczego myślenia, koordynacja ciała, poprawa techniki pisania, płynności czytania, koordynacja wzrokowo-ruchowa, podniesienie energii ciała i umysłu, stymulacja przepływu płynu mózgowo - rdzeniowego.

2.Ćwiczenia rozciągające mięśnie: sowa, aktywna ręka, pompowanie piętą, luźne skłony, zginanie stopy, wypady w przód.

Ćwiczenia z tej grupy likwidują napięcia mięśniowe wywołane przez stres, dzięki czemu lepiej skupiamy uwagę na stojącym przed nami zadaniu. Rozluźnienie mięśni przyczynia się do poprawy przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego, co wpływa na dotlenienie mózgu, wzmacnia koncentrację, zmniejsza kłopoty językowe, ułatwia rysowanie twórcze, poprawia płynność czytania ze zrozumieniem. Gdy mięśnie mają właściwe dla siebie napięcie i długość, do mózgu wpływa sygnał o spokoju i gotowości do pracy poznawczej.

3.Ćwiczenia energetyzujące: woda, punkty na myślenie, punkty ziemi, punkty przestrzeni, punkty równowagi, ziewanie energetyczne, kapturek myśliciela. Zapewniają właściwy przebieg procesów pomiędzy komórkami nerwowymi.

Woda jest niezbędna dla wszystkich reakcji chemicznych zachodzących w organizmie. Picie wody umożliwia utrzymanie istniejących i tworzenie nowych połączeń nerwowych. Do mózgu musi też docierać tlen doprowadzany przez hemoglobinę (im więcej wody, tym więcej tlenu przechwytuje).Woda przenosi również ładunki elektryczne i jest odpowiedzialna za gotowość mózgu do przyjmowania informacji. Inne ćwiczenia energetyzujące wpływają na odświeżenie umysłu, jasność myślenia, rozluźnienie, uspokojenie przed sprawdzianami, testami. poprawiają umiejętności potrzebne do gier i zajęć sportowych.

4.Ćwiczenia postawy: pozycja Dennisona, punkty pozytywne. Wzmacniają pozytywne nastawienie, wyciszają stresy związane z emocjami i środowiskiem, powodują wzrost poczucia własnej wartości, pozwalają uniezależnić się od ocen otoczenia. Wywierają wpływ na racjonalne myślenie, odprężenie i uspokojenie, poprawiają samopoczucie.

         Kinezjologia Edukacyjna uczy, jak zwiększyć ilość ruchu w życiu, szczególnie ruchu wspomagającego rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Pokazuje, że umysł zintegrowany/zrównoważony jest bardziej odporny na stres, a więc zdrowszy, pewniejszy, otwarty,  przygotowany do uczenia się, wchłaniania informacji i wykorzystywania ich w działaniach. 

 Opracowała M. Stucka na podstawie książki Paula Dennisona i Gail Dennison ,,Kinezjologia edukacyjna dla dzieci"

Szczęśliwy numer

Na jutro
to
28
Następne losowanie o godzinie 18:00

Polecamy

orzel
 

 

 

   
   
   

 

 

Licznik odwiedzin

0326607